Kernzin
De ergotherapeut toont onderzoekend vermogen: heeft een onderzoekende houding, past onderzoeksresultaten van anderen toe en kan praktijkgericht onderzoek uitvoeren, om de onderbouwing en ontwikkeling van de beroepspraktijk te ondersteunen.
Beschrijving
Je toont een onderzoekende en constructief kritische houding ten aanzien van de onderbouwing en effectiviteit van de ergotherapie die je biedt.
Je baseert je handelen op richtlijnen en beschikbare kennis. Je past de methodiek evidence-based practice (EBP) toe, zoekt systematisch naar professionele kennis en ervaringskennis en beoordeelt deze op betrouwbaarheid en toepasbaarheid in de context. Je kunt daarbij omgaan met complexe en soms tegenstrijdige informatie.
Als betrouwbare of toepasbare kennis om een praktijkprobleem op te lossen ontbreekt, kun je op een methodische manier kennis creëren door praktijkgericht onderzoek te doen. Je draagt zo bij aan het ontwikkelen van kennis die nodig is om het dagelijks handelen en participatie van cliënten, gemeenschappen of organisaties te bevorderen. Je handelt daarbij volgens de geldende gedragsregels voor praktijkgericht onderzoek. Je maakt de verzamelde kennis bruikbaar voor de beroepspraktijk en draagt zo bij aan verbetering van die praktijk. Ook kun je bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.
Praktijkgericht onderzoek kan bijdragen aan onderbouwing, innovatie, kwaliteitsverbetering of kennisontwikkeling. Als onderzoekende professional draag je zo bij aan de verdere ontwikkeling van het beroep.
Kenmerkende handelingen
De ergotherapeut:
- toont een onderzoekende houding: is nieuwsgierig en kritisch, en staat open voor andere perspectieven;
- stelt zichzelf en anderen vragen over de onderbouwing, geschiktheid of effectiviteit van ergotherapeutische interventies en eventuele alternatieven;
- past de methodiek van evidence-based practice toe en baseert het eigen handelen op beschikbare kennis uit richtlijnen, onderzoek en andere professionele bronnen, zoals best practices, de mening van experts of ervaringskennis van cliënten;
- beheerst de vaardigheden om professionele kennis (onderzoeksartikelen, onderzoeksrapporten, evidence) te zoeken en te beoordelen op validiteit en toepasbaarheid;
- kan praktijkgericht onderzoek uitvoeren door methodisch gegevens te verzamelen en te verwerken om ontbrekende kennis aan te vullen of te ontwikkelen;
- kiest en verantwoordt een geschikte onderzoeksmethode om de vraag te beantwoorden, en maakt daarbij een afweging tussen methodische grondigheid en belang voor de beroepspraktijk;
- leidt concrete aanbevelingen af uit de onderzoeksresultaten en stemt deze af op de organisatie, om de resultaten van literatuur- of praktijkonderzoek bruikbaar te maken voor een (specifieke) praktijksituatie of organisatie;
- kan de resultaten van een praktijkgericht onderzoek op een professionele manier rapporteren in een verslag of vaktijdschrift of deze presenteren aan collega’s (team, regiogroep);
- reflecteert kritisch op het eigen handelen, evalueert welke aspecten van de zorg of diensten verbeterd kunnen worden, overweegt alternatieve werkwijzen en kan nieuwe kennis of ontwikkelingen beoordelen op relevantie en toepasbaarheid.
Methodische stappen
Een onderzoekende houding tonen en vragen stellen
Praktijkproblemen, kennisvragen of kennishiaten signaleren en analyseren
Professionele kennis of ervaringskennis zoeken en verwerken
Een onderzoeksdoel en onderzoeksvraag formuleren
Een geschikte onderzoeksmethode bepalen
Nieuwe gegevens verzamelen en verwerken
Aanbevelingen doen voor de praktijk
Rapporteren of presenteren