Kernzin
De ergotherapeut ondersteunt cliënten, gemeenschappen en organisaties op methodische wijze, om de gewenste verandering in dagelijks handelen en participatie te realiseren.
Beschrijving
Je werkt als paramedicus vanuit de visie dat betekenisvol dagelijks handelen en participatie bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van mensen. Vanuit het uitgangspunt dat iedereen recht heeft op participatie lever je een bijdrage aan een inclusieve samenleving waarin iedereen de eigen mogelijkheden kan benutten en volwaardig mee kan doen. Je bent altijd gericht op zowel de persoon als de omgeving waarin de persoon betekenisvolle dagelijkse activiteiten doet (persoonsgericht en context-based). Naast het werken met de cliënt en diens naaste(n) kun je ook werken met een groep binnen een gemeenschap of organisatie.
Het doel van ergotherapie is om dagelijks handelen, zelfredzaamheid en participatie te bevorderen of te behouden voor mensen die daarin tijdelijk of blijvend problemen ervaren door lichamelijke, cognitieve, psychische of sociale beperkingen. Bij dit veranderproces is het dagelijks handelen zowel het doel als het middel van de ergotherapie (occupation-based). De vraag en ervaringsdeskundigheid van de cliënt en jouw eigen professionele deskundigheid zijn uitgangspunten van het proces. Je gaat uit van de mogelijkheden en sterke kanten van de cliënt en de omgeving. Je houdt rekening met de gezondheidsvaardigheden van de cliënt. Ook stem je je zorg- en dienstverlening af op de culturele, sociale en economische situatie van de cliënt.
Je werkt doelgericht en procesmatig, en je maakt daarbij gebruik van inhouds- en procesmodellen. Samen met de cliënt exploreer en analyseer je vragen over het dagelijks handelen in betekenisvolle rollen op het gebied van wonen/zorgen, leren/werken en spelen/vrije tijd en over participatie in het maatschappelijk handelen. In de analyse ga je steeds na hoe de persoon, de activiteiten, taken en rollen en de omgevingsfactoren elkaar beïnvloeden. Vervolgens besluit je samen met de cliënt wat de persoonlijke doelen zijn en wat een geschikt plan van aanpak is om een gewenst toekomstperspectief te realiseren. Je probeert oplossingen samen met de cliënt uit en houdt rekening met de eigen gewoonten en routines van de cliënt, en met de praktische uitvoerbaarheid. Je kunt ook met een groep cliënten werken die overeenkomstige doelen hebben, als het groepsproces een bijdrage kan leveren aan het veranderproces van cliënten of als dit doelmatiger is.
Verandering van het handelen kan gericht zijn op:
- het behouden, opnieuw leren of anders leren uitvoeren van dagelijkse activiteiten,
- het leren en ontwikkelen van nieuwe dagelijkse activiteiten,
- het efficiënter, effectiever en veiliger uitvoeren van dagelijkse activiteiten,
- het omgaan met verlies van activiteiten of participatie,
- het creëren van omgevingsvoorwaarden om het dagelijks handelen en participatie te bevorderen.
Ook kan ergotherapie gericht zijn op preventie om het afnemen van mogelijkheden tot dagelijks handelen en participatie te voorkomen of te beperken.
Je werkt evidence-based en daarbij integreer je je professionele kennis en ervaring met de voorkeuren en ervaringskennis van de client en met beschikbaar bewijs. Waar mogelijk gebruik je beschikbare richtlijnen, betrouwbare en valide instrumenten (interviews, observaties, vragenlijsten of tests) en interventies waarvan de effectiviteit in onderzoek is aangetoond. Je gebruikt verschillende vormen van professioneel redeneren, zoals narratief, interactief, procedureel, pragmatisch, ethisch, wetenschappelijk, politiek en conditioneel redeneren. Zo betrek je diverse perspectieven bij je afwegingen, overweeg je alternatieven en verantwoord je keuzes.
Kenmerkende handelingen
De ergotherapeut werkt op methodische wijze aan de verandering of het behoud van het dagelijks handelen en de participatie van cliënten, gemeenschappen of organisaties. De ergotherapeut:
-
Bespreekt met de cliënt de reden voor het contact met de ergotherapeut en geeft inzicht in wat ergotherapie de client kan opleveren.
-
Inventariseert bij een cliënt die zich zonder verwijzing van een arts aanmeldt de handelingsproblemen, gaat na of er medische ‘rode vlaggen’ zijn en concludeert of ergotherapie geïndiceerd is.
-
Inventariseert en analyseert in dialoog met de cliënt de ervaren handelingsproblemen in de gebieden van wonen/zorgen, leren/werken en spelen/vrije tijd, omgevingsfactoren en ook de wensen en mogelijkheden tot verandering. Betrekt in de analyse kennis uit medische, psychologische en sociale domeinen.
-
Bespreekt de behandelmogelijkheden, bespreekt de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden en alternatieven, overlegt met de cliënt over diens voorkeuren en ondersteunt bij het maken van afwegingen en het nemen van een beslissing over de gewenste behandeling of zorg.
-
Bepaalt op basis van de exploratie en analyse en de gezamenlijke besluitvorming samen met de cliënt de prioriteiten en de langetermijndoelen, die gericht zijn op het vergroten van de mogelijkheden om betekenisvolle activiteiten uit te voeren en te participeren in de maatschappij, met de bijbehorende kortetermijndoelen. Stelt samen met de cliënt een plan van aanpak op om deze doelen te bereiken.
-
Kiest interventies om de gestelde doelen te bereiken (zie tekstkader). Gaat tijdens de uitvoering van de interventies na of de gewenste verandering bereikt wordt en stelt het plan bij als dat nodig is.
-
Evalueert samen met de cliënt of de doelen behaald zijn, wat de tevredenheid met het bereikte resultaat is en met het doorlopen proces. Maakt voor de evaluatie gebruik van subjectieve gegevens (tevredenheid) en objectieve gegevens (meten van de verandering door opnieuw een interview, observatie, vragenlijst of test af te nemen). Maakt als het nodig is afspraken over een vervolg.
-
Rapporteert duidelijk, tijdig en op professionele manier over het verloop, de resultaten en/of de adviezen. Volgt daarbij de werkwijze van de organisatie.
De ergotherapeut kan diverse interventies inzetten om het dagelijks handelen en participatie te beïnvloeden:
- training in:
- het (opnieuw) leren van (basis)vaardigheden, taken en activiteiten,
- het toepassen van strategieën (bijvoorbeeld cognitieve strategieën of energiebesparende strategieën),
- het gebruik van hulpmiddelen, voorzieningen en (zorg)technologie, om lichamelijke, cognitieve, psychische en/of sociale beperkingen te verminderen, te compenseren of op te heffen zodat het uitvoeren van dagelijkse activiteiten wordt verbeterd of hersteld;
- advisering over:
- dagelijkse activiteiten, zoals het vereenvoudigen of veranderen van de volgorde ervan,
- de fysieke omgeving, hulpmiddelen, algemene en maatwerk voorzieningen en (zorg)technologie,
- informele of professionele ondersteuning door de sociale omgeving, zoals mantelzorgers, ouders, vrijwilligers, verzorgenden, leerkrachten of collega’s, om de zelfredzaamheid, eigen regie en participatie van de cliënt in de omgeving waarin deze leeft, woont of werkt te bevorderen of te herstellen;
- coaching in:
- het veranderen van het dagelijks handelen,
- het maken van keuzes voor een andere balans in dagelijkse activiteiten,
- het versterken van zelfmanagement en eigen regie,
- het ontwikkelen van een nieuw toekomstperspectief, om zelfredzaamheid, eigen regie en participatie te bevorderen of te herstellen;
- begeleiding van de naaste(n) om hun ondersteuning van de cliënt te optimaliseren en daarnaast aandacht te houden voor de eigen activiteiten en welzijn;
- begeleiding bij arbeidstoeleiding, bij voorkomen van arbeidsuitval, bij behoud van arbeid en bij arbeidsre-integratie door het maken van een taak- en omgevingsanalyse en op basis daarvan gezamenlijk met de cliënt en werkgever zoeken naar passende oplossingen en werkplek-aanpassingen, daarbij rekening houdend met wet- en regelgeving om duurzame inzetbaarheid te bevorderen;
- educatie geven over een handelingspatroon en leefstijl die gezondheid bevorderen om (toename van) beperkingen in dagelijkse activiteiten en participatie te voorkomen en (duurdere) zorg te voorkomen;
- groepsbehandeling door middel van training, educatie of advies om cliënten te ondersteunen in het vergroten van kennis, vaardigheden en bewustzijn, waarbij het delen van ervaringen en van elkaar kunnen leren bijdraagt aan het versterken van zelfredzaamheid, eigen regie en participatie;
- begeleiden van een groep mensen in een organisatie door het aanpassen van de leef-, werk- en leeromgeving of het veranderen van het handelen of de werkwijze, om het uitvoeren van activiteiten voor een groep personen binnen de organisatie mogelijk te maken, te vergemakkelijken of om klachten te voorkomen;
- ondersteunen van een groep mensen in een wijk, een burgerinitiatief of belangengroep in het versterken van eigen mogelijkheden en eigen regie om participatie en inclusie van (kwetsbare) groepen in de gemeenschap te vergroten.
Methodische stappen
Contact leggen
Kennismaken en richting ergotherapie bepalen
Exploreren en analyseren
Gezamenlijke besluitvorming
Gezamenlijk opstellen van prioriteiten, doelen en plan van aanpak
Uitvoeren van het plan van aanpak: interventies toepassen en tussentijds monitoren en en eventueel bijstellen
Evalueren van de bereikte verandering en afronden van de ergotherapie
Opstellen van een eindrapportage voor verwijzer en samenwerkingspartners.