Kernzin
De ergotherapeut communiceert respectvol en effectief met cliënten, professionals en andere betrokkenen, om verandering in het dagelijks handelen en de participatie van de cliënt(en) te ondersteunen.
Beschrijving
Je maakt op een open en professionele manier contact met cliënten en hun naasten, gemeenschappen en organisaties en bouwt vertrouwen op in jou als ergotherapeut en in het proces dat jullie aangaan. Om dat te bereiken respecteer je de autonomie van de ander en luister je actief en aandachtig. Je bent in staat om in uiteenlopende situaties te communiceren met een grote verscheidenheid aan cliënten met verschillende achtergronden. Je bent sensitief voor sociale en culturele diversiteit.
Je draagt zorg voor goede communicatie waarbij men elkaar begrijpt en afspraken duidelijk zijn. Je geeft duidelijke informatie over alle fasen van het ergotherapeutische proces en neemt beslissingen samen met de cliënten en hun naasten. Daarbij nodig je de cliënt en de betrokkenen uit om informatie, voorkeuren en overwegingen met jou te delen.
Je kiest doelbewust een geschikt communicatiemedium. Deze keuze stem je af op de mogelijkheden en voorkeuren van de ander.
Je communiceert duidelijk en met een open houding met andere professionals en betrokkenen. Je bouwt professionele relaties op en onderhoudt deze. Je gaat altijd zorgvuldig om met de privacy en het vertrouwen van personen.
Je verslaglegging is professioneel. Daarbij hanteer je geldende richtlijnen of regelgeving.
Je bent vaardig in mondelinge, schriftelijke, non-verbale en digitale communicatie.
Kenmerkende handelingen
De ergotherapeut:
- is respectvol en communiceert vanuit een open en gelijkwaardige houding;
- stemt de communicatie af op de ander en diens waarden en sociaal-culturele achtergrond, informatiebehoefte, communicatieve mogelijkheden en (digitale) gezondheidsvaardigheden;
- creëert een open gesprek om de eigen regie van de ander te ondersteunen en gezamenlijke besluitvorming te bevorderen;
- geeft het perspectief van de ander weer, zonder te oordelen;
- doseert informatie: bepaalt bewust welke informatie gegeven wordt, aan wie, op welke manier en op welk moment;
- is duidelijk en correct in mondelinge, schriftelijk en digitale communicatie over alle fasen en aspecten van de ergotherapie;
- is digitaal vaardig, gebruikt zo nodig communicatietechnologie en andere ondersteunende communicatievormen, zoals visuele ondersteuning, digitale communicatie of eHealth;
- communiceert op een manier die past bij de rol en verantwoordelijkheid als zorgprofessional en de werkcontext;
- gaat adequaat om met agressie, grensoverschrijdend gedrag en onbegrepen gedrag;
- rapporteert resultaten en adviezen duidelijk, tijdig en op een professionele manier, volgens de werkwijze van de organisatie;
- houdt zich aan geldende wet- en regelgeving voor vertrouwelijkheid, veiligheid en privacy en geldende standaarden voor verslaglegging.
Methodische stappen
Een open, uitnodigende en niet-oordelende houding tonen
Inhoud en vorm van de communicatie afstemmen op betrokkenen en op de situatie
Luisteren, samenvatten en doorvragen
Open en/of gerichte vragen stellen om informatie te verduidelijken of aan te vullen
Informatie duidelijk overbrengen aan anderen
(doel)bewust een geschikt medium kiezen voor de communicatie